گفتگو با خدا

دربيست ونهم ماه مه 2001 ريتا استريکلند نسخه ای از گفتگو با خدا را در سايت اينترنتی کليسای ايالت آلاباما به نمايش گذاشت وهيچ تبليغی هم برای آن نکرد.

طی يک هفته پانصد هزار نفر از آن سايت ديدن کردند که اين رقم در مدت کوتاهی به چند ميليون رسيد وهنوز هم روز به روز بيشتر می شود.

اين پيام ضمن آن که ما را متوجه اشتباهات مان می کند وبه يادمان می آورد که در زندگی چه چيز واقعا با ارزش است موفقيتی چشمگير داشته ودر سراسر دنيا مردم را تحت تاثير قرار داده است.
ادامه نوشته

لاله واژگون

 

آيا مي دانيد لاله واژگون هر 3 سال يكبار گل مي دهد؟

و ما با كندن آن ثمره 3 سال زحمت طبيعت را به باد مي دهيم؟ و لحظه اي بعد آن را در حالي كه پژمرده شده دور مي اندازيم!!! در حالي كه اگر آن را نكنيم  طبيعت زيبا مي ماند و ديگران با ديدن آنها لذت مي برند و  با بارور شدن و تخم ريزي آن سالهاي آينده تعداد اين گلهاي رو به انقراض در كوهستانهاي ما به روال سابق بر مي گردد.يكي از زجر آور ترين منظره ها براي من ديدن ماشين هايي است كه با گلهاي كنده شده لاله واژگون ماشين خود را تزئين كرده اند.و اصلا به فكر طبيعت نيستند و نسل اين گلها را در نزديكي جاده ريشه كن كرده اند متاسفانه....

((گرفته شده از وبلاگ خه مبار هه ورامیwww.khambar.blogfa.com))




کم باش

كم باش !

اصلا هم نگران گم شدنت نباش !

آن كس كه اگر كم باشي گمت مي كند ، همانيست كه اگر زياد باشي حيفت مي كند ...!

سعي نكن متفاوت باشي !

فقط خوب باش ؛

اين روزها خوب بودن به اندازه ي كافي متفاوت است ...

روش خوشنودی به قول نوشته ها

قلب سالم


روزي مرد جواني وسط شهري ايستاده بود و ادعا مي كرد كه زيباترين قلب را در تمام آن منطقه دارد. جمعيت زيادي جمع شدند. قلب او كاملا سالم بود و هيچ خدشه اي بر آن وارد نشده بود و همه تصديق كردند كه قلب او به راستي زيباترين قلبي است كه تا كنون ديده اند.

ادامه نوشته

بدون شرح



شعر ماموسا میرزای هه ورامی

شا ره که م پاوه

هـــه تـــا شــه قــایـــق مــزیـــو کــــواوه

هـــه تـــا وه ر گــنـــو جــه ئــا ته ژگـــاوه

هــه تــا تــریـــفــه مـه ی جه هه ساراوه

تــا قـــرئـــان وه نــی پــه ل هـور مــداوه

هـه ر ئـاوه دان بـی شاره که م پـــاوه

هــــه تــــا بــــه ره زا شــنـــیــــــو کـواوه

تــــا چـــوزه ریــــواو مـــزیــو خــــرگـــاوه

تـــــا دل خـــــرپـــــیــــو لــــاو دلــــداراوه

هـه ر ئـاوه دان بـی شاره که م پـــاوه

هــه تــا نـــازاری ســوب هــور مـــیـــزاوه

تـــا کـــنـــاچـــی کـــه شا قــژ لا مـــداوه

تــا ســـیـــروان مــلــو دلــی تــــاشــــاوه

هـه ر ئـاوه دان بـی شاره که م پــــاوه

هــه تـــا مــه ســئــولــی وه ش بـدیا لاوه

تــا مــیــهــر وه رزی خـــاسـا مـــه ی راوه

تــا عـــه دالــه ت هـه ن جه ده م راسـاوه

هـه ر ئـاوه دان بـی شاره که م پــــاوه

پـه ی دلـسوزه کاش پـاوه جـای نه رمه ن

په ری ناحه زاش ئـاتــه ژگـــاش گه رمه ن

 

ميرزا عبدالقادرپاوه اي شاعر برجسته ي شهرستان پاوه

ميرزا عبدالقادر پاوه اي درسپيده دم يكي از روزهاي پاييزي سال12۶6ديده به جهان گشود.وي درچهارده سالگي به سرودن شعر پرداخت وتا آخر عمر باشعر زيست.شعرهاي اوخالي ازمدح وچاپلوسي است ومنعكس كننده ي دردهاي جامعه ميباشد.

ميرزا بيشتر عمرش رادرسفر وسياحت سپري كرده است وشهرهاي مختلف ايران وعراق وتركيه را زير پانهاده ودر همين سفرها بود كه با زبان هاي فارسي وتركي وعربي آشنا شد.

اين شاعر دلسوخته ي پركار آثاربسياري داشته كه متاسفانه بيشتر آن خاكسترشده وبربادرفته.

دراين قسمت چند تيكه از شاهكار هاي ميرزا عبدالقادر را به نمايش ميگذارم .ودر آينده از اشعار وي دراين وبلاگ قرار خواهم داد..............

شيريني دوسان دوعاو سلامـــــه ن                 ســه وقـاتـي يـاران نـامه وپـه يامـه ن

شيره ي مه حه ببه ت مابه ين ياران                 وه شته ره ن جه تام شيريني شاران

.                                               .                               .

.                                               .                               .

.                                               .                               .

من هه ر توم هه ني نه ك واچي توم بؤ             توم هه ن چه ني عام نيه ن چه ني تؤ

ساتؤ بؤ ديده م بئ په روا وبئ خــــه م              تـؤتـؤ ،تؤي جـــه رگم جيا كه ر وه هه م

جاتـــــؤتــــؤي ده رون بگيــله پــيــش دا            ئـه ر تؤ ديت تويي غه يرجه تؤ تيش دا

تـؤخـوا ويــت ئاساباوه ره ش وه بـــــه ر            وه مه وداي مـؤژگان پاره پـاره ش كه ر

(قـادر)چه نـي تـؤ دنياش وه كـــــــاره ن             بئ تـؤ زنــده گـــيش چــــون ژارمـاره ن


منبع:ديوان ميرزا عبدالقادر پاوه اي      گردآورنده :هادي سپنجي

باعرض سلام خدمت تمامی بینندگان وبلاگ پاوه شار دوستان در تغییرات جدیدی که دراین وبلاگ ایجاد شده است این است که تصاویر با اندازه کوچک درج شده اند واز شما دوستان خواستارم جهت دیدن تصاویر در اندازه ی واقعی بر روی تصاویر کلیک راست کرده وگزینه ی view image رابزنید

                                                            با تشکر

تصاویری از روستاهای نزدیک پاوه

روستای نوریاب


 روستای توریستی هجیج



روستای گلال


روستای شمشیر



تصاوير شهرستان زيباي پاوه

عکس پاوه گرفته شده از ارتفاعت 2500متری آتشگاه

   نمايي ازپاوه دريك روزباراني(محله سرده)

 

تصاويري ازپاوه در يك روزبرفي1390/11/12

نمايي از مجسمه ميرزا عبدالقادر پاوه اي(شاعر توانمند)




ادامه نوشته

تصاویری از لاله واژگون درکوه های اطراف پاوه

   
     

         


 

 

تصویری از باغ های روستای دزآور درمرزي ترين نقطه ي پاوه

 

معرفی شهرستان پاوه واطراف آن(شناسنامه کلی)

 شهرستان پاوه

تاریخچه ( شناسنامه کلی ) :

         وضعیت جغرافیایی :

         در فاصله 112 کیلومتری شمال غربی کرمانشاه و پس از گذراندن پیچ هایی که کوهای زیبای زاگرس را دور می زند شهر پلکانی و بی مانند پاوه نمایان می شود . این شهر با جاذبه های اکو توریستی ( گردشگری طبیعی ) که با زندگی مردمان آن عجین شده یکی از زیباترین شهرهایی است که با پیروی از الگوی گردشگری قابلیت تبدیل شدن به یکی از قطب های گردشگری را دارد . شهرستان پاوه با 1463 متر ارتفاع از سطح دریا و متوسط 830 میلیمتر بارندگی سالیانه و آب و هوای معتدل کوهستانی از شهرهای زیبای غرب کشور است که با جمعیت 52783 نفر ( بر اساس سرشماری سال 1385 ) و وسعت 803 کیلومتر مربع در محدوده طول شرقی حداقل 46 درجه و حداکثر 46 درجه و 30 دقیقه و عرض شمال 34 درجه و 55 ثانیه و حداکثر 35 درجه و 18 دقیقه واقع شده که از شمال به مریوان و از شرق به سنندج و از جنوب به جوانرود و از غرب به طول 96 کیلومتر با کشور عراق هم مرز است . پاو یکی از شهرستانهای استان کرمانشاه است که دارای سه بخش ، چهار شهر و پنج دهستان می باشد . سوابق مدنیت و شهریت آن به دو هزار سال می رسد و معماری آن سنگی و از نوع معماری کهن و ملقب به شهر هزار ماسوله می باشد .

         نوسود یکی از شهرهای زیبای شهرستان پاوه می باشد که دارای آب و هوای معتدل کوهستانی و کوههای زیبا و محل های تفریحی مانند دالانی که یکی از مهمترین جاذبه هی منطقه اورامانات محسوب می گردد و دشت اسپریز ، حوضع لاره و بازارچه مرزی است . آبشار زیبای"  قه لوز "در این منطقه است و رودخانه سیروان از بخش رزاب به دره های این بخش سرازیر می شود .

         باینگان یکی از دگیر از شهرهای زیبا و دیدنی شهرستان پاوه است . طبیعت زیبای منطقه با صفا و صمیمت مردم درآمیخته و فضای دلنواز و دلنشین را فراهم آورده است . ازجازبه های دیدنی آن منظره ی جالب ودیدینی آن شهر میباشد که در دامنه کوه قرار گرفته.

         نودشه یکی از جاذبه های دیدنی شهستان پاوه است که مامن هنرمندان گیوه کشی است که با سختی و مشقت گیوه هایی زیبا ، سبک و راحتی را تهیه می کنند . نودشه در میان باغات گردو و محصور گشته ، طبیعت جالب و دیدنی آن و مردمان مهربان و مهمان نواز آو وجه خاصی به این شهر بخشیده است . غار زیبای دشاش نیز در این منطقه می باشد وهمچنین درنزدیکی شهر نودشه روستاهای بسیار دیدنی وبکری وجود دارند که ازجمله آنها می توان به روستاهای دزآور،کیمنه،وهانه گرمله رانام برد که گویش آنها نیز هورامی میباشد.

مذهب ، زبان :

مردم پاوه دارای دین مبین اسلام و مذهب اهل سنت هستند و با زبان کردی لهجه اورامی و جافی تکلم می کنند .

اراضی :

         با توجه به آب و هوای منطقه اورامانات پوشش جنگلی گیاهی خودرو فراوان است که مهمترین آنها جنگلها ، مراتع و  پوشش گیاهی گسترده و کوهپایه ای هستند . جنگلهای مهم منطقه عبارتند از : 1 ـ جنگل مرخیل 2 ـ جنگل بوزه 3 ـ جنگل پلنگانه در نقاط هموار و کوهستانی نیز انواع گیاهان خوراکی ، دارویی و معطر و خوشبو و گلها می روید . شهرستان پاوه دارای 1169 هکتار اراضی زراعی 83100 هکتار جنگل 91/39924 هکتار اراضی مسکونی و همچنین دارای 100 هکتار ذخیره گاههای جنگلی می باشد .

 

وجه تسمیه :

در این که چرا نام این شهر را پاوه نهاده اند روایات متفاوتی وجود دارد :

1 ) بنا به معانی و نقل قول و ادله تاریخی پاوه و اورامان در لغت به معانی پاک ، شستن و پاکیزه کردن است ( پاکی در قبول دین و گفتار ، پندار و کردار نیک ) .

2 ) به گفته هایی از نام اسپهبد پاوه سردار یزدگرد سوم گرفته شده است که پاو پسر شاهپور برادر زاده انوشیروان ساسانی بوده مه یزدگرد سوم اورا به منظور تحدید آیین زردشتی به این منطقه روانه کرده است .

3 ) معانی هورامی پاوه یعنی ( ایستاده بر پاهای خود ) و راستی که پاوه از نوع شعر سازیش گرفته تا توان مردمانش شهری است ایستاده بر پاهای خود .

رودخانه ها :

         رودخانه سیروان : این رودخانه که بزرگترین رودخانه ایت حوزه است از حدود کوهای شمال اسد آباد و شرق حسن آباد کوههای چهل چشمه سرچشمه گرفته ابتدا به صورت قوسی در شمال و سپس به طرف جنوب منحرف شده و پس از پیوستن شعبات متعدد به شهرستان پاوه وارد می شود . شهرستان پاوه به دلیل وجود دره های پر پیچ و خم و عمیق کوهستانی بودن و پوشش جنگلی انبوه ، فاقد دشت می باشد . وج.د ارتفاعات و کوههای بلند و بارش برف و باران در اغلب مناطق این شهرستان باعث ایجاد چشمه سارهای پرآب و رودخانه های متعدد مانند رودخانه سیروان ، لیله ، چم مره خیل ، گلال ، آب خلیفه ، آب مرن شده است . علاوه بر رودخانه های مذکور چندین آبشار کوچک به نام بل وقه لوز دارد .

ارتفاعات :

         پستی و بلندیهای شهرستان پاوه بخشی از کوهستان عظیم زاگرس است که ارتفاع برخی از آنها 3000 متر بیشتر است . معروفترین آنها عبارتند از : 1 ـ کوه شاهو 2 ـ کوه ماکوان 3 ـ کوه آتشگاه 4 ـ کوه کزن . بلندترین قله آن زاوه لی با ارتفاع 3400 متر از سطح دریا است که در شمال شرقی پاوه قرار دارد . همچنین کوه آتشگاه کوه آتشکده ایران در دوره زرتشت در آن جا دارد که ارتفاع آن 2464 متر بوده است .

اماکن و دیدنی و سیاحتی :

1 ـ غار دشاش در نودشه

2 ـ فرهاد تراش و غار خالو حسین در روستای میگوره بانه وره

3 ـ آبشار آب معدنی بل : با ریزش طبیعی زیبا به صورت پودر که نظر هر ببینده را به خود جلب می کند . بل به معنی خداوند اسطوه ای نگهبان آبها در دوران بابلی ها است .

4 ـ چشم انداز زیبای دالانی که مشرف بر اورامان ایران و عراق است و با وجود گیاهان و گلهای زیبا و چشمه های سرشار ، آب خنک و برفهای دامنه کوههای سرسبز زیبایی اورامان را دو چندان کرده است .

5 ـ تفریحگاه بیدمیری و سردره با چشمه های زیبا و دشتهای سرسبز

6 ـ مسیر روستای شمشیر به طرف پاوه که سرسبزی و طراوت منحصر به فردی دارد و روستاهای گردشگری شمشیر و خانقاه در این مسیر وجود دارند .

7- قلعه پاسگه در روستاي دشه كه يكي از روستاهاي نزديك پاوه ميباشد.

اماکن تاریخی و مذهبی

1 ـ امامزاده سید عبیدالله برادر امام رضا ( ع ) مشهور به کوسه هجیج

2 ـ آرامگاه سلطان اسحاق در کنار رودخانه عظیم سروان

4 ـ آرمگاه سید محمود اصفهانی

4 ـ زیارتگاه شیخ محمد عزیز قادری در روستای نجار

5 ـ خانقاه شیخ حسام الدین نقشبندی

6 ـ زیارتگاه بابا شیخ حسن واقع در روستای خانقاه

7 ـ قرآن روستای زردویی در باینگان

صنایع دستی و سوغات محلی :

         پاوه و اورامانات از مراکز مهم صنایع دستی استان کرمانشاه به شمار می آید . از همه مهمتر می توان به گیوه کشی و گیوه بافی و شال بافی در این منطقه اشاره نمود ، که از معروفیت خاصی برخوردارند . شهر نودشه و روستای هجیج یکی از مراکز عمده تولید گیوه است . نمد مالی و ساخت زیرانداز و پوشش های نمدین خصوصاً تولید نوعی پوشش مخصوص مردان به نام " فرنجی " که در منطقه اورامان رایج است . موج بافی یا جولایی ، سجاده بافی ( برمال ) ، رشک بافی ، سبد بافی ، پشم ریسی ، قالی بافی و خراصط از دیگر هنرهای سنتی مردم با ذوق و سلیقه این سرزمین است . گلیم ، موج ، جاجیم ، سبد ، سجاده نماز ( مازلوخ ) ، لباسهای محلی ( چوخ و رانک ) گیوه ( کلاش ) ، گردو ، توت ، رب انار ، آلو خشک ، فرآورده های دامی شامل روغن حیوانی ، کشک و نان محلی ساجی .